Sirri Media - millaiset verkkosivut

Verkkosivut yrityksellesi – mutta millaiset?

Millaiset sivut tarvitset, jotta ne palvelisivat yrityksesi tarpeita parhaiten? Keiden haluat erityisesti löytävän kotisivusi ja mitä tarjoat heille siellä? Mitä toimintoja tarvitset ja miten haluat kehittää nettisivujasi julkaisemisen jälkeen? Jos olet tilaamassa uudet verkkosivut, kannattaa miettiä ainakin neljää seikkaa.

1. Mikä on sivujesi tarkoitus?

Mitä yrityksesi tekee ja kuinka se näkyy sivuilla? Mikä on tavoitteesi? Myytkö tuotteitasi ja palvelujasi, ja haluat saada lisää asiakkaita? Keitä ovat asiakkaasi ja millaisella sisällöllä houkuttelisit heidät tehokkaammin luoksesi? Kaikki eivät päädy sivuillesi, mutta löytyisikö toiveasiakas iän, ammatin, asuinpaikan, harrastusten tai kiinnostostusten kohteiden avulla?

Kun pystyt tarkemmin rajaamaan kohderyhmäsi, hakukoneoptimoinnilla asiasisältö voidaan kohdentaa puhuttelemaan juuri heitä, joita toivot asiakkaiksesi. Voit lisätä sivustolle osuvia avainsanoja, joilla tuleva asiakas todennäköisemmin etsii palveluja verkosta. Tehokkaimmillaan hakukoneoptimointi on jatkuvaa ja pitkäjänteistä tutkimusta ja testaamista, mutta jo perusoptimoinnilla pääset eteenpäin. Oikeat avainsanat otsikoissa, metatiedoissa, tekstissä ja kuvissa parantavat sivujesi näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa.

2. Millaisia toimintoja tarvitset sivuille?

Haluatko päivittää sivujasi itse? Tarvitsetko sivuille esimerkiksi erilaisia lomakkeita, kirjautumismahdollisuuden tietylle ryhmälle tai uutiskirjeen tilauslomakkeen? Haluatko kirjoittaa blogia, lisätä chat boxin tai verkkokaupan?

Juuri tällaisten toimintojen sivualustaksi suosittelen helppokäyttöistä WordPress-julkaisujärjestelmää. Sivujen toimintoja voidaan laajentaa tarpeen mukaan lukuisilla ilmaisilla ja maksullisilla lisäosilla. Sivujen päivittäminen onnistuu helposti sivujen perustamisen jälkeen suoraan selaimessa ilman erillisiä ohjelmia.

3. Verkkosivujen visuaalinen ilme?

Onko yritykselläsi vakiintunut ilme, vai vaatisiko se uudistamista? Tarvitsetko logon tai tuoretta ja ajanmukaista kuvitusta ja grafiikkaa? Entä kuvia tuotteistasi, palveluistasi, toimitiloistasi tai henkilökunnastasi?
Verkkosivujen värit ja tyyli olisi hyvä toistua samanlaisena myös kaikissa muissa viestitämateriaaleissa kuten käyntikorteissa, teippauksissa, esitteissä, bannereissa, some-kanavissa jne.

4. Sivujen elämä julkaisun jälkeen

Verkkosivuja ei kannata jättää ajelehtimaan ja elää toivossa, että joku joskus sattumalta löytäisi yrityksesi sivut. Jos haluat tietää käykö kukaan sivuillasi, välttämätön työkalu sivujen seurantaan on silloin maksuton Google Analytics, joka kannattaa ottaa heti käyttöön.

Sivuille lisätään Google Analytics -koodi, joka seuraa kävijäliikennettä ja kävijöiden käyttäytymistä sivulla. Saat arvokasta tietoa mm. kävijöiden iästä, maantieteellisestä sijainnista, millä sivuilla he viettävät eniten aikaa (istuntojen kesto) ja miltä sivuilta he poistuvat nopeimmin? Kun seuraat kävijäliikennettä, voit tehdä raporttien mukaan korjaustoimia avainsanoihin, tekstiin, kuviin ja sisällön toimivuuteen.

Ohje Google Analyticsin käyttöönottoon täältä.

On hyvä miettiä myös miten ja kuka hoitaa nettisivujen päivitykset, sekä välttämättömät tietoturvapäivitykset mahdollisten verkkohyökkäysten varalta? Riittääkö oma aikasi siihen? Jos koet päivittämisen työläänä ja aikaavievänä, kannattaa sivujen päivitykset ja ylläpito ulkoistaa.

On hyvä muistaa, että verkkosivut eivät ole koskaan täysin valmiit, vaan ne ovat jatkuvan kehittelyn alla – kuten nämäkin Sirri Median sivut.

Jaa artikkeli
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrPin on Pinterest