markkinointisuunnitelma pienyritykselle

Pienen yrityksen markkinointisuunnitelma

Markkinoinnin suunnittelu on hyödyllistä myös pienille yrityksille. Markkinointisuunnitelman laatiminen voi vaikuttaa isolta projektilta, johon tarvitaan ulkopuolinen taho tekemään kallis ja monivaiheinen kartoitus ja suunnitelma. Se voi olla myös sitä ja joskus se on tarpeen, mutta myös pienellä oman toiminnan tarkastelulla ja uusien tavoitteiden asettamisella päästään hyvään alkuun. Hyvä tehdä edes pienesti kuin ei ollenkaan.

Markkinointi on niitä toimia, joilla teet yritystäsi tunnetuksi ja lisäät myyntiä. Markkinointisuunnitelma selkeyttää itsellesi keitä ihmisiä sinun tulisi tavoitella ja auttaa sinua hahmottamaan keinot, joilla tavoitat kohderyhmäsi, sekä kuinka säilytät nykyiset asiakkaasi. Markkinointisuunnitelma on yksinkertaisimmillaan suunnitelma markkinointitavoista, missä markkinoidaan, millä keinoin ja paljonko siihen varataan rahaa.

Uuden vuoden alkajaiseksi suosittelen tekemään markkinointisuunnitelman tavoitteineen, jotta näet vuoden lopulla selvinä lukuina missä onnistuit ja mitä korjaustoimenpiteitä tulisi ehkä tehdä, jotta markkinointi tavoitteineen onnistuisi paremmin seuraavana vuonna.

Edellisen vuoden tarkastelua

Ennen uuden markkinointisuunnitelman laatimista kertaa edellistä vuotta, miten ja kuinka paljon teit markkinointia. Listaa tuotteesi ja palvelusi. Mitä toimia olet tehnyt markkinoinnissa, missä yrityksesi on ollut esillä ja miten? Onko asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttunut viimeisen vuoden aikana ja mihin suuntaan?

Onko sinulla paljon kilpailijoita, mitkä ovat heidän markkinointitapansa, missä he ovat erityisen hyviä? Millainen mielikuva sinulla on kilpailijoistasi ja miten kilpailijasi auttavat asiakkaitaan? Miksi sinun yrityksesi tuote tai palvelu on parempi tai erilainen kuin kilpailijasi? Miksi ihmisten pitäisi heidän sijastaan valita sinut?

SWOT-analyysi

Tämän analyysi on varmasti tuttu, kun olet laatinut yritystoimintaa aloittaessasi liiketoimintasuunnitelman. Sen avulla tiedostat oman yrityksesi vahvuudet ja niiden hyödyntämisen, samoin myös kuinka vahvistat heikkoja kohtiasi. Kirjaa mahdollisimman kattavasti kaikki yrityksesi
  • Vahvuudet
  • Mahdollisuudet
  • Heikkoudet
  • Uhat

Yksinkertainen markkinointisuunnitelma

Tavoitteena markkinoinnissa on tietysti kaupan lisääminen. Mutta miten siihen päästäisiin? Mikä on kilpailuetusi? Tuotteen tai palvelun edullisuus, oman alasi asiantuntijuus, palvelun laatu tai tuotteiden toimitusvarmuus?

Voisiko tuotetta tai palvelua markkinoida toisin kuin nyt? Miten voisit paremmin vakuuttaa kohderyhmääsi ymmärtämään, että sinun tuotteesi tai palvelusi eroaa edukseen kilpailijoista ja mitä etua he siitä saavat. Tiedätkö mitkä ovat asiakkaittesi tarpeet ja miten sinä voisit vastata heidän tarpeisiinsa tai ratkaista heidän ongelmansa?

1. Verkkosivut

Tärkein kanava digiaikana yritykselle on tietenkin yrityksen verkkosivut. Ainakin yrityksesi kotisivujen sisältö tulisi olla sellaista, jolla houkuttelet potentiaaliset asiakkaat sisään, kun he googlaavat ja etsivät tietoa tai palvelua netistä. Verkkosivut markkinoivat yritystäsi 24/7. Tarkista ensin onko sivuilla olevat tiedot paikkansapitäviä, toimivatko sivut hyvin ja onko liikkuminen sivustolla selkeää ja helppoa? Tiedot löytyvät helposti ja yhteydenotto on vaivatonta? Jos sivut latautuvat hitaasti eikä vierailija löydä helposti etsimäänsä, hän tietysti turhautuu ja lähtee sivuiltasi pois. Ehkä kilpailijasi sivuille.

Google nostaa verkkosivujen näkyvyyttä ja arvostaa sivuja jotka:

  • Latautuvat nopeasti
  • Responsiiviset sivut, mukautuvat laitteisiin erityisesti mobiiliin
  • Sivuilla SSL-varmenne (sivusto on turvallinen)
  • Sivustolla on hakukoneoptimoitua tekstiä
  • Kuvat ovat optimoituja mm. mahdollisimman pieni tiedostokoko
  • Linkkejä sivuston sisäisille sivuille ja ulos
  • Linkkejä ulkoa sisään(yritysrekisterit, yhteistyökumppanien sivut)
  • Hyödyllistä ja päivittyvää tekstiä lukijoille (blogiartikkelit)
  • Linkit muihin Googlen alustoihin (Google Business Profile, YouTube)

 

2. Sosiaalinen media

Sosiaaliseen mediaan ei ole välttämätöntä kuulua, mutta pienellä vaivalla siitä voi olla arvaamattoman suuri apu yrityksesi markkinoinnissa. Koska ihmiset, eli mahdolliset asiakkaasi ovat kuitenkin somessa, ole myös sinä. Valitse yksi tai kaksi kanavaa, jossa haluat näkyä ja missä todennäköisesti asiakkaasi ovat. Pari kanavaa on sopiva määrä, koska sisällöntuotanto säännöllisesti moneen kanavaan vie paljon kallista aikaasi. Eri somekanavat ovat myös eri henkisiä ja niille tulisi tuottaa niiden mukaista sisältöä.
Mieti mikä sopii sinun yrityksellesi.

Facebook

Laajalti käytössä niin yksityishenkilöillä kuin yrityksilläkin, tätä ei kannata jättää hyödyntämättä. Facebookilla tavoitat ajankohtaisilla postauksilla ja olet tavoitettavissa kätevästi myös Facebookin Messengerin kautta. Voit mainostaa melko edullisesti, sekä kohdentaa mainontaa ja seurata mainonnan tehokkuutta. Voit myös luoda ryhmiä ja tehdä vaikkapa suoria lähetyksiä asiakkaillesi.

Instagram

Jos olet alan vaikuttaja, Instagram sopii sinulle, varsinkin jos pääpaino somejulkaisuissa ovat kuvat ja lyhyet videot. Voit julkaista vähemmän siloteltua ja rennompaa yrityskuvaa, hetkiä työpaikalla, kauden juhlatunnelmia, lomakuulumisia yms.

YouTube

Videoista on hyötyä, jos pystyt tarjoamaan laadukasta videosisältöä, myös teknisesti. Huolellisesti kuvattuja, äänitettyjä ja editoituja. Sisältö voi olla viihdyttävää tai voit opettaa asiakkaitasi käyttämään jotain tuotettasi tai esitellä palvelujasi. Olisiko aika perustaa yrityksellesi YouTube kanava?

LinkedIn

LinkedInin avulla voit laajentaa verkostoasi, etenkin jos asiakkaitasi ovat yritysasiakkaat.

3. Sisältömarkkinointi ja sähköpostilista

Hakukoneoptimoidut verkkosivut tuovat sivuillesi ihmiset, jotka googlettavat tarvitsemaansa tuotetta tai palvelua, jota juuri sinä juuri tarjoat. Tee sisältöä, josta on hyötyä sivuillasi kävijöille, eli mahdollisille uusille asiakkaille. Julkaise hyödyllisiä blogiartikkeleita, jotka liittyvät toimenkuvaasi, tee opas tai video, kuinka tuotettasi käytetään tai kuinka palvelusi toimii. Tätä sanotaan sisältömarkkinoinniksi.

Pyydä heitä liittymään myös sähköpostilistallesi. Saat sähköpostiosoitteen ja lähetät sähköpostilistallasi oleville ihmisille lisää heitä kiinnostavaa ja hyödyttävää tietoa, ilman tyrkyttävää myymistä. Kasvatat samalla mielenkiintoa ja luottamusta yritystäsi kohtaan.

Tässä muutama alusta uutiskirjeiden lähettämiseen ja automatisointiin.

Mailchimp
Active Campaing
ConvertKit

4. Esitteet, mainokset, julisteet ja käyntikortit

Netin ulkopuolella on myös ihmisiä, jotka voisivat olla asiakkaitasi. Voisitko lähestyä heitä perinteisillä painojulkaisuilla tai lehti-ilmoituksilla?

5. Messut ja tapahtumat

Voisivatko messut ja tapahtumat toimia yrityksesi markkinoinnissa?

Kirjoita ylös markkinoinnin tavoitteet uudelle vuodelle

  • Uusia kävijöitä kotisivuille
  • Sähköpostilistan kasvattaminen
  • Lisää Facebook sivusi seuraajia
  • Instagram seuraajia lisää
  • Videoita YouTube kanavalle
  • Esitteiden ja käyntikorttien suunnittelu
  • Osallistutaan messuille tai tapahtumiin
  • Ostetaan paikallislehdestä mainoskampanja

Tavoiteluvut ja seuranta

Kun olet selvittänyt itsellesi tavoitteet ja kanavat, laita suunnitelma myös käytäntöön tarkemmilla tavoitteilla ja aikatauluilla ja budjetoinnilla. Kirjoita ylös tavoitteet ja seuraa tuloksia vähintään kuukausitasolla, vuoden päästä on selviä numeroita nähtävilläsi, miten olet onnistunut saavuttamaan tavoitteesi. Esimerkiksi näin:

  • Uusia kävijöitä kotisivuille xxx määrä/kuukaudessa
  • Sähköpostilistan kasvattaminen xxx määrällä/vuodessa
  • Lisää Facebook seuraajia xxx määrä/kuukaudessa
  • YouTube kanavan tilaajia xxx määrä/vuodessa

 

Budjetoinnin voit laatia esimerkiksi seuraavasti:

  • 100 euroa Somemainontaan kuukausittain
  • 200 euroa uusille käyntikorteille
  • 300 euroa lehti-ilmoitukseen

 

Vuosikello markkinoinnin apuna

Markkinointisuunnitelmaan on hyvä sisällyttää ns. vuosikello, joka on hyvä keino jäsentää visuaalisesti ensin vuoden isot kuviot: juhlapyhät, teemaviikot, lomat, messut ja tapahtumat, sekä lisätä suunnitelmaan mitä tehdään vuoden hiljaisempina aikoina.

Vuosikellon kautta voit edetä kuukausikohtaisempaan suunnitelmaan, laatimalla ennakkoon blogi- ja somejulkaisujen aiheet ja julkaisuajat.

markkinoitisuunnitelman laatimista vuosikellon avulla
Jaa artikkeli