Sirri Media laskeutumissivut

Mitkä ihmeen laskeutumissivut ja onko niistä hyötyä?

Laskeutumissivut (engl. landing page) ovat sivut, joille ohjaat ihmiset sen jälkeen, kun he ovat klikanneet esimerkiksi Google- tai Facebook-mainostasi. Suoran myynnin lisäksi voit tarjota sivulla uutiskirjeen tilausmahdollisuutta tai latauslinkin johonkin ilmaisen aineiston kuten esitteen lataamiseen. Samalla teet yritystäsi tunnetuksi ja keräät sivuille tulleiden ihmisten yhteystietoja myöhempää yhteydenottoa varten.

Miten laskeutumissivut tehdään?

Mainoksia ei kannata linkittää suoraan verkkosivujesi etusivulle, eikä sivulle jossa tuotetta tai palvelua sivuillasi esitellään, vaan varta vasten suunnitellulle laskeutumissivulle. Laskeutumissivun voit tehdä maksullisilla ohjelmilla kuten Leadpagesilla tai Unbouncella, mutta aivan hyvin myös lisäämällä uuden sivun laskeutumissivua varten. WordPressillä tämä käy helposti. Käytännössä laskeutumissivu on verkkosivujesi alasivu, joka ei näy sivuilla vierailijoille, vaan ihmiset ohjataan sinne esimerkiksi Google-mainonnan, bannerimainonnan tai Facebook-mainoksen kautta.

Laskeutumissivujen sisältö

Haluatko edistää myyntiä, esitellä uutta tuotettasi, markkinoida tapahtumaa tai kerätä uutiskirjeesi tilaajia? Vai esitteletkö asiantuntijuuttasi ja teet ladattavan oppaan hallitsemastasi aiheesta? Mieti ensin, mikä on laskeutumissivun tavoite ja keskity vain yhteen aihealueeseen yhdellä laskeutumissivulla.

Laskeutumissivu tulisi olla ulkoasultaan selkeä, yrityksesi graafisen ilmeen mukainen ja mahdollisimman häiriötön. Poista navigaatio- ja muut linkit, joille lukija helposti voi harhautua. Asia tulisi tulla heti ilmi parilla osuvalla otsikolla, myyntilupauksella ja hyödyllä.

Lisää laskeutumissivullesi vielä jokin havainnollistava kuva ja jos mahdollista video, jossa näytät vaikkapa kuinka tuotettasi käytetään. Plussaa sivuilla on, jos pystyt lisäämään esimerkiksi AAA-luottoluokitus merkinnän tai jonkun asiakkaasi nimellään antaman positiivisen palautteen. Lisää myös sosiaalisen median jakamisvaihtoehdot, niin laskeutumissivullasi on mahdollisuus levitä ehkä laajemmallekin.

Tärkeä lomake

Lomake johon liität toimintaan kehotuksen, on ensiarvoisen tärkeä laskeutumissivuilla. Jos mainostat tuotetta tai palvelua, kehota ottamaan yhteyttä, ostamaan, tilaamaan, varaamaan, rekisteröitymään, ilmoittautumaan tai mikä sopiikaan parhaiten toimialaasi. Tarjoa myös uutiskirjeen tilausmahdollisuutta, jolla pidät yhteyttä tilaajiin säännöllisesti, kerrot tarjouksista ym. Herätät uutiskirjeellä vähitellen mielenkiintoa ja tarjoat ihmisille samalla myös arvokasta ja hyödyllistä sisältöä. Kerro mitä uutiskirjeen tilaaja hyötyy antaessaan sinulle sähköpostiosoitteensa, esimerkiksi mitä uutiskirjeesi tulee sisältämään.

Vielä vaikuttavampaa on, jos pystyt antamaan heti jotain hyödyllistä ilmaiseksi. Tee esimerkiksi pdf-muotoinen esite tai vinkkilista ja lisää latauslinkki.

Uutiskirjeen tilauslomake tai tarjoamasi aineiston latausmahdollisuuden teet sähköpostiohjelmalla. Sähköpostiohjelmia on useita, tässä pari esimerkkiä. Ilmainen MailChimp ja edullinen sekä toiminnoiltaan monipuolisempi Active Campaign.

Käytä sinulle luovutettuja yhteystietoja oikein

Liitä rekisteriseloste mukaan luotettavuuden vahvistamiseksi, näytät siten, että toimit reilusti ja arvostat yhteistietonsa luovuttaneita mainitsemalla, ettet luovuta tietoja edelleen. Muista, että uutiskirjeen tilauksessa on oltava mahdollisuus peruuttaa tilaus kun tilaaja niin haluaa.

 

Toimiva laskeutumissivu koostuu:

  • sivujen selkeydestä
  • tiiviistä tekstistä, ei jaarituksesta
  • myyntilupauksesta ja hyödyistä
  • havainnollistavasta kuvasta tai videosta
  • some-jakonapeista
  • yhteystietojen keräyslomakkeesta
  • toimintaan kehotuksesta, tilaa, lataa ym.

Tarvitsetko apua laskeutumissivun suunnitteluun, ota yhteyttä

 

Jaa artikkeli
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrPin on Pinterest