Graafinen ohjeisto on hyödyksi yrityksellesi

Kirjoitat tarjouksen asiakkaallesi Wordin oletusfontilla. Verkkosivujesi fontti taas on selvästi joku toinen. Käyntikortissakin näkyy olevan edellisestä poikkeava kirjasin. Mikä on se ”tavallinen” fontti jota aina käytän?
Myös oranssi logo on eri kohteissa aina hiukan erisävyinen…

Jos törmäät toistuvasti näihin ongelmiin, tarvitset  yrityksellesi arkea helpottavan graafisen ohjeiston. Tee hyödyllinen, aikaasi säästävä ohjeisto itse tai teetä se graafikolla. Graafinen ohjeisto on yksinkertaisimmillaan dokumentti, joka sisältää versiot yrityksesi logosta ja sen oikeista käyttötavoista. Värikoodit väreistä ja tiedot käyttämistäsi fonteista.

Graafinen ilme alkaa logosta

Yritys tunnistetaan yritystä kuvaavasta logosta. Sen suunnitteluun kannattaa panostaa aikaa ja ajatusta.
Logon tulisi myös kestää aikaa, eikä vaihtaa sitä kunkin trendin mukaan.

Hyvä logo on muodoltaan selkeä, toimii hyvin erikokoisena, eikä sisällä pieniä yksityiskohtia. Graafiseen ohjeistoon liitetään logon väriversiot, koska logo täytyy erottua hyvin erivärisillä pohjilla. Ohjeistoon on hyvä lisätä myös esimerkit, miten logoa ei saisi käyttää.

Hyödyllisintä on aina tehdä logo heti vekrorigrafiikka-ohjelmalla, kuten Adoben Illustratorilla. Silloin logosta tehtyä kuvaa voidaan skaalata mihin kokoon tahansa, ilman että laatu kärsii. Vektorikuvan pohjalta voidaan tehdä eri kuvatiedostot nettikäyttöön, tarkkuutta vaativia painotöitä varten, sekä oikean kokoiset logot esimerkiksi wordiin ja exceliin.

Värit oikean sävyisinä

Yrityksesi värimaailma voi perustua logon väriin. Minkä ilmeen ja tyylin haluat kuvastavan yritystäsi? Onko se virallinen, perinteinen vai nuorekas, energinen? Kun suunnittelet yrityksesi värejä ota avuksi väriympyrä.

 

Graafinen ohjeisto, värin valinta

Väriympyrä

Graafinen ohjeisto, värikoodin määrittely kuvasta

Jos haluat saada värikoodin valmiista kuvasta, saat sen kuvankäsittelyohjelman pipettityökalulla.
Tässä käytetty ilmaista Color Codesia.

Graafinen ohjeisto, väripaletin suunnitteluun Paletton

Väripaletin suunnitteluun voit käyttää ilmaista Palettonia. Edellisen kuvan oranssi ja sen vastaväri sini-vihreä ja lisäksi molempien rinnakkaisvärit

Värin koodit kannattaa kirjata ylös kolmessa muodossa. Verkkoympäristöön väri voidaan antaa
joko Hexa (# alkuinen) tai RGB-arvoilla.  CMYK – värikoodeja käytetään 4-väripainatuksissa.
Esimerkkinä olevan oranssin värikoodit ovat seuraavat:

#EA8932
R=232,  G=137  B=50
C=5,  M=55,  Y=93,  K=0

 

Sama fontti nettiin ja painojulkaisuihin

Google Fonts on oiva apu, varsinkin pienelle yritykselle. Ilmaisia fontteja voi ladata ja linkittää omille verkkosivuille ja ladata omalle tietokoneelle, jolloin samat fontit ovat käytettävissä myös Wordissä, Excelissä, Powerpointissa jne.

Google Fonteissa on valinnan varaa. Valitse korkeintaan kolme, mieluiten vain kaksi eri fonttia, jotka toimivat toistensa kanssa. Liian monta fonttia keskenään antaa sekavan vaikutelman ja luettavuus kärsii. Huomio kiinnittyy enemmän fontteihin kuin varsinaiseen viestiin. Fonteiksi riittää hyvinkin vain kaksi fonttia.

Yhden fontin eri leikkauksia voidaan käyttää tehosteena. Kursiivia kuvateksteissä, lihavointia otsikoissa jne. Valitse fontti jossa on eri leikkausvaihtoehtoja kuten Light (ohut), regular (tavallinen), medium bold (puolilihava) bold (lihava) extra bold, black (erikoislihava). Kirjaa graafiseen ohjeistoon mistä olet fontit ladannut. Tarkista myös että valitsemaasi fonttiin sisältyvät ääkköset.

 

Graafinen ohjeisto, Google fonttien lataaminen

 

Tässä fontit Great Vibes ja Lato toimivat web-fontteina ja omalle koneelle latattavina.
Nexa Rust on vain ladattavana, sitä ei voi linkittää verkkosivuille.

Ohjeiston avulla säästät aikaa ja vaivaa

Graafinen ohjeisto voi aluksi olla hyvinkin suppea mutta täsmällinen. Se voi sisältää  vain tärkeimmät tiedot joita tarvitset päivittäin. Löydät helposti oikean version tilanteeseen sopivasta logosta, oikeista värisävyistä ja käyttämistäsi fonteista. Näistä on hyvä jatkaa laajempiin kokonaisuuksiin, kuten suunnittelemalla valmiit pohjat esitteille, julisteille, lehti-ilmoituksille jne.

Myös somekanavissa on hyvä noudattaa mahdollisuuksien mukaan samaa valittua graafista ilmettä. Fonttien osalta siihen ei voi täysin vaikuttaa, mutta toistuvaan värimaailmaan, kuvitukseen, yrityksen tyyliin (asiallinen, rento, hauska, perinteinen, nuorekas, virallinen) voidaan tuoda somekanavissakin esille. Graafinen ohjeisto on parhaimmillaan arkeasi helpottava käsikirja. Yrityksesi graafinen ilme pysyy sen avulla yhteneväisenä viestivälineestä toiseen.

Vinkkejä värin valintaan

Coloria.net

 

Ilmaisia kuvankäsittelyohjelmia

Gimp
Color Codes
Picmonkey
Canva

 

Oman väripaletin suunnitteluun

Paletton

 

Ilmaisia fontteja

Google Fonts
Fonts Squirrel (osa maksullisia)
Dafont

 

Maksullisia fontteja

Myfonts
Handmadefont
Fontshop

 

Fonteistä lisää

Fonttien yhdistely
Sans-Serif fontit
Serif fontit

Save

Save

Save

Jaa artikkeli
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrPin on Pinterest