Google Analytics 4 on uusi versio Googlen kävijäseurannasta. Versiota kehitetään edelleen ja siitä puuttuvat joitain vanhemmasta versiosta (Universal Analytics) tuttuja ominaisuuksia. Analytics kannattaa kuitenkin asettaa jo sivustolle dataa keräämään ja opiskella pikkuhiljaa uuden työkalun monia uusia mahdollisuuksia kerätä juuri sinua kiinnostavia tietoja sivuillasi vierailijoista.

1. Google Analytics-tilin luominen

Luo ensin Google Analytics-tili täältä

Kirjaudu sisään yrityksesi Google-tunnuksilla. Mene kohtaan järjestelmänvalvoja tai admin ja luo tili.

 

Tilin tiedot ja verkko-ominaisuuden määrittely

Nimeä tili ja lisää ominaisuuden nimi, joka voi olla esimerkiksi yrityksesi nimi. Valitse sopiva aikavyöhyke ja oikea valuutta.

Tietoja yrityksestäsi

Valitse sopiva toimialaluokka ja yrityksesi koko.

Valitse vielä  käyttöehtosopimuksesta Suomi ja hyväksy käyttöehtosopimus ja tietosuojaehdot.

 

2. Datastriimi

Datastriimiin kertyy dataa siitä verkkosivusta, jota haluat mitata. Mene kohtaan järjestelmänvalvoja ja valitse ominaisuus kohdasta datastriimit.

 

 

Valitse kohta verkko.

 

Kirjoita kenttään verkkosivusi osoite ja nimeä striimi (esim. yrityksen nimen mukaan). Näkyviin tulee tehostettu mittaus ja valmiina onkin muutama mittari.

  • Katselukertoihin
  • Vierityksiin
  • Lähteviin klikkauksiin
  • Sivustohakuun
  • Videoihin liittyviin aktivoitumisiin
  • Tiedoston latauksiin

Valitse itsellesi sopivimmat tapahtumat joita haluat mitata. Asetukset löytyvät ratas-ikonista.

 

3. Seurantakoodin lisäys sivulle

Klikkaa Tehostetun mittauksen alta Taggausohjeet ja lisää uusi sivutagi. Näkyviin tulee koodi, joka täytyy lisätä verkkosivujesi <head> osioon. Koodin voi lisätä suoraan tiedostoon tai WordPress sivuille lisäosan avulla.
Kopioi koodi talteen.

Tässä esimerkissä käytän WordPress lisäosaa Header and Footer Scripts. Koodi lisätään kohtaan Scripts in header.
Lisäosan voit ladata täältä.

 

Kun koodi on paikoillaan testaa, että se myös toimii. Mene Google Analyticsin etusivulle kohtaan reaaliaikainen. Hetken päästä, jos koodi on oikein asetettu, näkyy sivuilla ainakin yksi käyttäjä. Jos ei näy, päivitä Analytics sivu.

 

4. Mittaa sivujesi tapahtumia

Voit luoda mitattavaksi erilaisia tapahtumia sivuiltasi. Luot itse ne tapahtumat, joita sivuillasi haluat seurata. Tyypillisin tapahtuma, jota yleensä halutaan verkkosivuilta mitata, on, kuinka usein sivulla vierailija tekee jonkin halutun toiminnon (konversion) sivuillasi, esimerkiksi lähettää yhteydenottolomakkeen. Pelkkää lähettämistä ei voi automaattisesti mitata, mutta kun lomakkeen lähettämisen jälkeen kävijä ohjataan ns .kiitos-sivulle (kiitos yhteydenotostasi) voidaan mitata juuri tuolle sivulle ohjautuvaa liikennettä.

 

 

Valmiina onkin jo page_view. Klikkaa luo tapahtuma ja nimeä tapahtuma, tässä esimerkissä kiitos_sivu. Käytä pieniä kirjaimia ilman ääkkösiä, sekä alaviivaa sanojen välissä.

Lisää vielä ehto, koska pelkkä page view ei tarkenna tarpeeksi, mitä toimintoa mitataan.
Lisätään page_location > sisältää tai on yhtä kuin > sivun url loppuosa mihin sivulle yhteydenottolomakkeen lähetys ohjataan.

Siirry vasemmasta valikossa kohtaan konversiot ja valitse täpästä tehty tapahtuma konversioksi. Muutaman tunnin (n.48 h) päästä saat lukemia konversioihin, jos sivulla vierailija on lähettänyt yhteydenottolomakkeen.

Lue lisää tapahtumien luonnista täältä.

 

Uudessa Google Analytics versiossa keskitytään tapahtumiin ja analyyseihin, joita voidaan muokata juuri itselle kaikkkein sopivimmiksi. Mitataan vain niitä asioita, jotka itselle ovat merkityksellisiä. Tarkemmin voit katsoa kävijöiden sitoutuneisuutta sivuihisi ja seurata aktivoivia istuntoja.  Näitä voit seurata kohdasta hankinta ja edelleen liikenteen hankinta.

Näkyviin tulevat mm.

  • Users (käyttäjät)
  • Sessions (istunnot)
  • Engaged sessions (aktivoivat istunnot)

Näet mitä kautta ihmiset ovat tulleet sivuillesi, kuinka kauan he ovat olleet sivuillasi ja kuinka moni on sitoutunut sivuihisi, eli ovat jollain tavoin aktivoituneet. Jotta istunto lasketaan sitoutuneeksi, sivua on katsottu vähintään 10 sekuntia, sivulla oleva haluttu toiminto eli konversio (esimerkiksi yhteydenottolomakkeen lähettäminen) tapahtuu. Tai, että kaksi tai useampaa sivua on katsottu. Vähintään joku näistä.

 

5. Analyysit ja raportit

Analyyseja ja malliraportteja pääset tekemään kohdasta Analyysi. Voit itse valita muuttujat, segmentit ja ulottuvuudet, sekä valita halutun visualisointitavan.

 

 

6. Käyttöoikeuksien jakaminen Google Analyticsiin

Jos haluat jakaa käyttöoikeuksia Google Analyticsiin toisille henkilöille, valitse kohdasta järjestelmänvalvoja ja omaisuuden käyttäjähallinta.

 

 

Kolme hyödyllistä linkkiä Google Analytics 4:n  opiskeluun.
Ohjeita Google Analytics 4  käyttöön
Google Analyticsin oma YouTube kanava

 

Tarvitsetko apua Google Analytics 4 asentamiseen omille sivuillesi? Ota yhteyttä.